Digitální tisk a zušlechťování obalových materiálů jsou již několik let jasným trendem. Novinky v této oblasti bylo možné zhlédnout na třídenní prezentační akci, kterou pro registrované zájemce pořádala společnost DataLine Technology.

Digital Packaging Open House se v předvečer veletrhu Reklama Polygraf Obaly zaměřil na tři klíčové oblasti – digitální tisk, zušlechtění a výsek. Po teoretické části následovala vždy praktická prezentace. Bylo možné poznat fungování tiskového stroje HP Indigo 12 000 formátu B2, zušlechťovacího stroje Scodix Ultra 202 a v české premiéře se představilo také digitální výsekové zařízení Highcon Euclid III. „Je důležité, aby zákazníci měli možnost vidět, co dané technologie umějí,“ říká Martin Bělík, marketing & sales specialist společnosti DataLine Technology. Ve svém vystoupení uvedl, že úloha packagingu se zásadním způsobem mění. „Někdy je obal to nejhodnotnější, co si zákazník přinese domů. Lákavý obal dokáže prodat něco, co má v zásadě velmi nízkou hodnotu,“ uvedl Martin Bělík.

Z 5P na 6P

Ve svém vystoupení podotkl, že ke klasické zkratce 5P, která reprezentuje položky marketingového mixu (product, price, place, promotion, people), se v poslední době přidává také „šesté pé“ – packaging. Díky digitálnímu tisku se dá s obaly čarovat. Značky jako Coca-Cola, Heineken, Smirnoff, Oreo, Nutella či KitKat bezprecedentním způsobem posunuly personalizaci obalů. Před několika lety se například objevily etikety Coca-Coly, které oslovily spotřebitele jejich jmény nebo přezdívkami. Desítky a stovky variant jmen na lahvích způsobily mezi zákazníky pozdvižení. Dnes lze mít odlišnou grafiku každého obalu.

Petr Regal ze společnosti Dataline Technology následně prezentoval možnosti strojů rodiny HP Indigo formátu B2 a B1, kterých se po světě prodalo více než tisíc. Hovořil o výhodách změny z offsetu na digitál. Zmínil, že digitální stroje mohou velmi dobře přecházet z jedné zakázky na druhou (často za den realizují stovky „jobů“) a zároveň se minimalizuje čas pro přenastavení, čištění nebo údržbu stroje. Výhodu tvoří i snadné použití speciálních barev a barev Pantone. „S digitálními stroji se můžete bez kompromisu zaměřit na kreativitu i produktivitu,“ říká Petr Regal. A zmínil také jeden „nepolygrafický“ argument: „Mileniálové a generace Z mají jiné priority než my. Pomocí atraktivních technologií můžete jít naproti tomu, aby u vás tito lidé chtěli objednávat nebo pracovat.“

Rozmanité zakázky v rychlém sledu

Díky následné demonstraci stroje se účastníci semináře mohli přesvědčit o kvalitách tisku pomocí HP Indigo 12000 na rozmanité materiály o různých tloušťkách a při odlišných režimech tisku. Desítka zakázek byla vytištěna během 20 minut s tím, že stroj nebylo třeba složitě přenastavovat. Změny se uskutečnily během několika sekund, a to včetně nastavení pro tisk na metalický substrát, kdy bylo tištěno v režimu multishot a hned poté oneshot (na přenosovou gumu se barvy nanášejí najednou a potom se celkově přenesou na tištěný podklad).

Třetí přednášku teoretické části workshopu měl Tomasz Wojnarowski ze společnosti Scodix, který hovořil o digitálním zušlechťování materiálů. Svou prezentaci postavil na výroku významné osobnosti polygrafického světa Franka Romana, totiž že budoucnost tisku je v zušlechťování. „Výsledky nezávislých studií ukazují, že podíl zušlechťování roste nejen objemově, ale výrazně se zvyšuje marže na výrobcích, které jsou takto zdokonaleny,“ konstatuje Tomasz Wojnarowski. V dílně si pak účastníci mohli „osahat“ a prohlédnout nejen výstupy ze stroje Scodix 202, ale také výsekového zařízení Highcon Euclid III. Všech tří seminářů se zúčastnila přibližně stovka hostů.