Mnoho již bylo řečeno a napsáno o významu obalů. Všichni víme, že obal musí zákazníky zaujmout a je jedním z faktorů rozhodnutí pro nákup příslušného zboží. V kamenném obchodě je to asi pro každého samozřejmost, ale má nějakou roli vzhled obalu pro online prodej? Nebo může být dokonce obal důvodem koupě?

Funkce obalu

Obal má čtyři základní funkce. Umožnit distribuci zboží, ochránit jej při přepravě, poskytnout zákazníkovi příslušné informace a motivovat jej ke koupi. Pro každého člověka ve výrobním procesu jsou důležitější zcela jiné důvody. Logistik řeší především ochrannou funkci obalu, naopak pracovník z oddělení marketingu si láme hlavu především s designem a působením obalu na spotřebitele.

Distribuce zboží

Co tím mám na mysli? Pokud si půjdete koupit například mouku, bude v pytlíku. Kdyby v něm nebyla, tak by se v supermarketu nemohla prodávat. Asi bude možné někde na farmě si nechat mouku nasypat do vlastního eko-pytle, což nebude asi typický případ prodeje, nicméně je možný. Takto bychom mohli probírat položku za položkou a možná s výjimkou zeleniny a ovoce bychom dospěli k závěru, že každé zboží v obchodě nějaký ten obal potřebuje. V online světě, ale potřebuje obal každé zboží. Nedorazí vám balík, kde bude nasypaná mouka, kterou si doma přesypete do nějaké dózy.

Přeprava zboží

Tady je to jednoznačné, každý produkt by měl přečkat dopravu na místo prodeje. Rozdíl mezi klasickým prodejem a prodejem online, ale pochopitelně existuje. V případě dopravy do prodejny, zabalí výrobce zboží velkoobchodně na palety, do kontejnerů a odešle. V případě online prodeje je to ale složitější. Na jedné straně jsou e-shopy, které prodávají všechno možné. Sem přichází zboží zabalené víceméně velkoobchodně a oni jej pak rozbalují a posílají dále.

Tedy obal musí fakticky přežít dvě přepravy. A potom budou výrobci, kteří prodávají své produkty, nebo jejich část, přímo online. V tomto případě je nutné, aby obal vydržel cestu k zákazníkovi.

Informovanost zákazníka

Obal musí nést určité povinné informace, vyjmenovávat je nebudu, protože je ani všechny neznám a navíc panuje v tomto směru poměrně čilý dynamický vývoj, především u potravin. Každopádně ty základní věci jsou jasné – označení výrobku, výrobce, hmotnost, datum expirace atd. Zde asi nenalezneme mezi klasickým a online prodejem žádné zásadní rozdíly. V případě online prodeje je pouze nutné si pohlídat, jestli to, co jsme zveřejnili, koresponduje s informacemi na obalu výrobku. Jestli tedy například nenabízíme 100g balení gumových bonbonů a ve skutečnosti jich je v sáčku pouze 80 gramů.

Motivace ke koupi

A jsme u toho nejdůležitějšího. Výrobek musí zaujmout. V klasickém obchodě zcela jasná věc, která v kombinaci s ideálním umístěním výrobku v rámci regálu a prodejny zaměstnává hlavy desítek marketingových týmů. Ale jak je to s tím online prodejem? Není tam to, jak obal vypadá, naprosto nepodstatné? Vždyť zákazník jej vidí až v okamžiku, kdy zboží objednal a zaplatil. Můžeme se takto na věc pochopitelně dívat. Na druhou stranu, v kom z vás zanechalo pozitivní vzpomínku dolování produktu objednaného v Číně z neforemného beztvarého čehosi, co bylo vytvořeno z bublinkové fólie a přepásáno lepicí páskou. A porovnejte si to s vybaloJá chci ten obal! váním produktů firmy Apple. Zde je vybalování i jistý obřad, zákazníci si krabičky nechávají. A rozhodně si při úvaze nad další koupí vzpomenou na to, jaké příjemné chvíle prožívali při vybalování předešlých nákupů. Ano, jsou to dva nesrovnatelné protipóly, nicméně tím chci ukázat, že pozitivní zkušenost s kvalitně zabaleným produktem a skvělým obalem se výrobci zcela určitě zúročí na příštích nákupech. Stejné to může být i v případě, že jsme sice objednali produkt na e-shopu, aniž bychom obal viděli, ale v okamžiku, kdy nám dorazí zásilka do ruky, můžeme být velmi příjemně překvapeni. A to je dobrá reklama jak pro e-shop, tak pro výrobce konkrétního zboží. Úlohu obalu v online prodeji bych tedy nepodceňoval, protože nehraje sice roli při prvotním nákupu, ale může být velmi důležitý pro opakované nákupy. A to vůbec nehovořím o referencích na sociálních sítích.

Limitované série

Představte si, že máte nějaký produkt, řekněme například Nutellu. Je to produkt, který všichni znají, jeho složení se asi také příliš v čase nemění a obal je tradiční, s drobnými postupnými změnami layoutu, v reakci na trendy. A vy chcete motivovat zákazníky k tomu, aby jí koupili více, aby ji koupili noví zákazníci, popřípadě, abyste mohli zvýšit cenu. Jak na to? Obsah je stejný. Můžeme změnit sklenici, ale jak to bude s plnicí linkou? Takže jediné, co lze změnit, je obal. A to je místo pro speciální limitované série tak, jak je známe od mnoha velkých výrobců. Vánoční Nutella bude pochopitelně asi zcela stejná jako ta běžná, ale on ten hezký obal se sněhulákem, sáňkami činí najednou z běžného produktu vánoční dárek.

Já chci ten obal!

Nejvyšší úrovní, které lze dosáhnout, je to, když zákazník koupí zboží v podstatě jenom kvůli obalu. Příkladem je například portál CoolCAN, kde si můžete objednat plechovky piva nebo nealkoholického nápoje. Tyto nápoje byste pochopitelně mohli koupit i v běžném obchodě, ale nikdy byste nedostali takový obal, který chcete. Zde si můžete zvolit z mnoha hotových šablon, popřípadě popustit uzdu kreativitě a zhotovit si layout zcela sami. A najednou se běžná plechovka piva stává něčím jiným. Stává se něčím osobním, konkrétním a může to být vhodný dárek, vhodný doplněk oslavy, konference. A v daném případě se stává i cena druhotnou, protože toto zboží jinak nezískáte, nemůžete jej mít. Tady najednou máte něco unikátního, jedinečného. Uvedené řešení CoolCAN je průkopníkem tohoto řešení v České republice. Ale myslím si, že se velmi rychle najdou následovníci, kteří by dokázali podobné řešení rozvinout i v jiném segmentu. Technická řešení existují a cesta k realizaci nemusí být dlouhá ani komplikovaná.

Autor: Martin bělík
Zdroj: font.cz